top of page

onko yritykselläsi tilannetajua?

Käyttäytyisitkö samalla tavalla asiakaspalaverissa, kuin railakkaan lauantain saunaillassa? Muutamme käytöstämme aina puhetyylistä pukeutumiseen usein jopa tiedostamattamme. Usko tai älä, mutta samanlaista tilannetajua odotetaan nykyään myös yrityksiltä. Oletko tietoinen miten oma yrityksesi käyttäytyy tuolla digimaailman kylillä ja kaduilla?

oikealla sävyllä oikeissa kanavissa

Asiakaskohtaamisia on nykyään niin paljon eri alustoissa, että viesti voidaan sivuuttaa sopimattomana huuteluna, jos se ei sovi kyseiseen kanavaan. Samanlainen lähestyminen ei toimi yrityksen B to B nettisivuilla kuin instagram-storyn tarinaosastolla. Samat ydinviestit on mahdollista muotoilla esimerkiksi asiallisempaan tyyliin uutiskirjeeseen kuin myös rentoihin huudahduksiin sosiaalisen median sisällöissä. Koko yrityksen ääni ja sen vivahteet kannattaa siis suunnitella kanavan ja kohderyhmän mukaisesti. Kun löydetään oikea sävy oikeaan kanavaan, viestin terävin kärki osuu napakymppiin. Brändin "äänen" määritelmä on oltava selvillä viestintää tuotettaessa.

 

TUNNE KOHDERYHMÄSI

Jos kuvailisit kohderyhmääsi esimerkiksi sanoilla rento ja nuorekas, miksi puhuttelisit heitä jäykän vakavasti? Oma suuni levisi pieneen virneeseen lukiessani Oatlyn kaurajogurtin kylkeä ”Shouldn't we just let people try it and form their own opinion and if they like it they will call up their best friend or text them, or whatsapp them or snapchat them or emoji them or whatever and let them know that this product is smokin’ hot. Totally.” Mielestäni brändipersoonan erottaa viestin takaa hyvin. 

Otetaanpa vielä vertailuun Oatly ja Stockmann. Ala puolella näet Stockmannin hillityn tyylikkäällä ja asiallisen neutraalilla persoonallaan. Vieressä hyvinkin rento ja nuorekas Oatly. Molemmat infoavat samasta asiasta, eli viestin sisältö on sama, mutta huomaatko mistä persoonien ero syntyy? Sävy on selkeästi eri, kuin myös puhuteltava kohderyhmä, eli asiakkaat. 

take away

/Tulikuumaa tietoa meiltä sinulle suoraan Take awaynä, eli blogimme ydinpointit

Tunne ja tunnista asiakkaasi. Tiedosta miten heille tulisi puhua, millä sävyllä ja missä kanavissa. Viesti on uskottava ja helposti ymmärrettävä, jos puhutaan inhimillisen brändipersoonan takaa. Panosta siis juurikin tähän hitusen kilpailijaasi enemmän. Kirjoitimme brändipersoonasta täällä.

Tiedätkö millainen äänensävy ja viesti tehoaisi sinun asiakkaisiisi varmimmin? Nykäise meitä hihasta, autamme sinua saamaan sen selville.

.....​

Jaa someen

bottom of page