top of page

miksi tarina koukuttaa asiakkaasi?

Tarinallistaminen on yksi viestinnän vaikuttavimmista keinoista. Tylsin ja monimutkaisinkin viesti on muokattavissa mielenkiintoiseksi ja mieleenpainuvaksi. Mikä parasta, hyvät tarinat kerrotaan eteenpäin. 

Tuotetarina 

Tuotteeseen liitettäessä hyvä tarina maalaa lukijalle tuotteen lupauksen. Viimeisin tuotetarina, joka jäi mieleeni oli Johan & Nyströmin Cool Miss Green. Teepaketin takaa löytyvän tarinan mukaan neitosen lempiväri on vihreä. Kuvastaahan se eteenpäin menemistä, yrittämistä, elämistä. 

So when others go on and on about their need for yet more coffee, she takes a different route. She orders a cup of green tea with lively hints of mango and sea buckthorn for even more kick. She likes to keep on moving.”

 

Miss Green on eloisa ja tyylikkään viileä. Hän porhaltaa elämässään eteenpäin, keeps trying, keeps living. Tarina maalaa ihanteelisen teehetken ja antaa sinulle tilaa samaistua neitosen edelläkävijän persoonaan. Se luo mielikuvan mitä tee ja sitä kautta sen juoja edustaa.

Bränditarina

Miksi asiakas kiinnostuu brändistä? Suureksi osaksi kiinnostus perustuu tunteisiin. Vahvoilla brändeillä on vahva brändi-identiteetti, eli meidän kielellämme brändipersoona ja tarina, joka on määritelty yrityksen identiteetin kautta pohjautuen arvoihin ja syvimpiin olemassaolon syihin. Kaikki toiminta perustetaan kertomaan tätä samaa tarinaa. Bränditarinalla myös sitoutetaan asiakkaiden lisäksi henkilöstöä. Henkilöstön on helpompi sisäistää yrityksen arvot, tavoitteet ja olemassaolon syy selkeän muistettavan tarinan avulla. Tarina voi kertoa yrityksen idean synnystä, sen lupauksesta, miksi se on olemassa ja mitä se haluaa tuoda maailmaan. 

Innocent on esimerkki tarinasta, jonka voisi kuvitella vetoavan esimerkiksi rohkeisiin ja seikkailunhaluisiin persooniin.

 

"Innocentin tarina alkaa kesästä 1998 jolloin myimme smoothieita pienillä festareilla Lontoossa. Kojumme viereen pystytimme kyltin, jossa kysyimme ”Pitäisikö meidän ottaa loparit ja alkaa tehdä smoothieita?”. Äänestys tapahtui heittämällä tyhjä muki JAA-pönttöön tai EI-pönttöön. Ja koska viikonlopun jälkeen JAA-pönttö oli täynnä, niin seuraavana päivänä irtisanouduimme. Ja tässä sitä ollaan. Sen jälkeen olemme tehneet vaikka mitä hyvää smoothieiden lisäksi. Esimerkiksi mehuja ja mahtavia hyväntekeväisyyskampanjoita. Jotta ihmiset eläisivät paremmin ja pidempään."

take away

Hyvä tarina herättää tunteita, joihin halutaan palata. Parhaimmassa tapauksessa hyvää tarinaa halutaan itse olla jatkamassa eteenpäin. Syntyy halu olla osa brändin olemassaoloa. Jakaa samaa fiilistä ja arvoja. Kun brändin tarina on tuttu, siihen luotetaan. Miten sinun brändisi tai tuotteesi voisi kiilata kilpailijoidesi ohi tarinoiden avulla? Millaista sisältömarkkinontia brändisi voisi tuottaa tarinan pohjalta? Laita meille viestiä, niin selvitetään.

.....​

Jaa someen

bottom of page