• LinkedIn
  • Instagram
  • Facebook

hello@aimvisual.fi

© 2016-2019

AIM Visual Oy, Helsinki

3 syytä miksi brändisi ei kiinnosta

Eikö brändiäsi huomata? Ovatko asiakkaasi kääntymässä kilpailijasi leiriin? Seuraavassa kolme kuvitteellista esimerkkiä siitä, mitä on voinut käydä.

3.brändisi on seinäruusu

Brändisi on mitäänsanomaton hajuton ja mauton seinäruusu. Seinäruusubrändi yrittää saada äänensä kuuluville, markkinointikampanjan näkyville tai kiinnostusta nettisivujensa kautta, mutta brändi ei sytytä minkäänlaisia tunteita. Brändin omaa strategiaa ei välttämättä ole koskaan määritelty tarpeeksi selkeästi. Asiakkaat eivät näin ymmärrä sen arvoa ja viestintä mielletään sekavaksi tai tylsäksi. Brändin olemuksesta puuttuu se jokin. Se pieni, mutta tärkeä lisämauste, joka herättää kiinnostuksen.

2.brändisi on nolo

Nolo brändi on jämähtänyt viime vuosikymmeneen. Se kulkee ympäri kyliä vuosikymmenen vanhoilla sloganeilla ja ilmeellä. Asiakkaat mieltävät brändin vanhahtavaksi ja kuluneeksi, vaikka tuotteet tai palvelut voivat olla edelleen alan kärkeä. Brändi ei saa ansaitsemaansa huomiota, sillä se siivuutetaan jämähtäneenä. Kilpailijat saattavat kiilata ohitse uudistetulla rohkealla brändi-ilmeellä tai hyödyntäen juuri kohderyhmällesi oikeita markkinointikanavia, joissa oma brändisi ei näy eikä kuulu. 

1.brändisi on sohvaperuna

Sohvaperunabrändi on jämähtänyt sohvan mukavuuteen olettaen myynnin rullaavan ja asiakkaiden pysyvän, vaikka brändistrategia pölyttyisikin pizzalaatikoiden välissä.  Asiakkaat ovat kuitenkin alkaneet unohtaa brändin olemassaolon, sillä samaan aikaan kilpailijat porhaltavat alalla eteenpäin kravatit ojossa sulavalla smalltalkilla ja päivitetyllä brändistrategialla. Kilpailijat kehittävät toinen toistaan mielenkiintoisempia markkinointikampanjoita ja heidän brändinsä elää taktisesti valituissa kanavissa.

Mitä pidempään brändin antaa haahuilla ilman selkeää strategiaa, sen vaikeampaa on myöhemmin alkaa korjata tilannetta tai yrittää vaikuttaa asiakkaiden muodostamaan brändimielikuvaan.

Nyt ei ole kuitenkaan aika valutella hikikarpaloita otsalle, vaan aloittaa yksinkertaisilla askelilla. Johtaa brändiä eteenpäin. Erottuvan designin, vaikuttavan sisällön ja tavoitteellisen strategian avulla sohvaperuna, nolo ja seinäruusu on mahdollista muokata brändiksi, joka pysäyttää kaduilla, puhuttaa bussipysäkeillä ja koukuttaa mukaan tarinaansa.

.....​

Jaa someen